INVESTSEINAJOKI.FI

Jaana Hautamäki heittää itsensä likoon mallistonsa markkinoinnissa. Myös henkilökunta ja asiakkaat pääsevät säännöllisesti promovideoille.

Pohjalaisyrittäjä ei lannistu, vaikka ensimmäinen vaatemallisto pysähtyi Italiaan

Teksti: Outi Myllymäki, Verkkomylly

Ylistaron Halpa-Aitan myyntipöydän alla kasvanut Jaana Hautamäki on vaatebisnestä pyörittäessään tottunut menemään pelottomasti kohti uutta. Koronakevään pyörteissä liiketoiminnan tavoitteet ovat hänenkin kohdallaan menneet uusiksi. Kevään 2020 piti olla liiketoiminnan kannalta huippukevät. Seinäjoen Ylistarossa sijaitsevassa Jaana Hautamäen vaateliikkeessä kaikki suunnitelmat olivat valmiina. Toisin kävi, ja yrittäjä onkin joutunut pyörittämään mielessään perusteellisen sopeutusohjelman.

– Pitkäaikainen haaveeni on ollut tuoda markkinoille oma Fiini Fröökynä -pellavavaatemallisto. Sen suunnittelussa on hyödynnetty vuosien varrella hyväksi havaittuja ratkaisuja: sopivia leikkauksia, kivoja yksityiskohtia ja persoonallisia vaatteita. Malliston vaatteet oli määrä valmistaa Italiassa, joten nyt haave on mennyt hetkeksi jäihin.

Muutaman unettoman yön ja lukemattomien juoksukilometrien jälkeen yrittäjä käänsi olosuhteet oikeisiin mittasuhteisiin. Hän päätti keskityttyä niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa.

– Aloitimme kivijalkaliikkeemme lattiaremontin. Yritän kannattaa paikallista yrittäjyyttä ja pitää omalta osaltani talouden pyöriä pyörimässä.

Toisen polven yrittäjä on vakuuttunut, että markkinointia on tehtävä siellä, missä ovat asiakkaat eli somessa. Yrityksen ympärille onkin kasvanut yli 20 000 sometykkääjän yhteisö, jossa yksi vaatearvonta tavoittaa 35 000 potentiaalista asiakasta ja saa yli parituhatta kommenttia.

– Uskon vertaissuosittelun voimaan ja nautin, kun saan puuhata hauskoja juttuja yhdessä asiakkaidemme kanssa. Muotinäytösmalleiksi pyydän vakioasiakkaitamme. Heistä monista on tullut myös ystäviäni.

Muotimaakari-bloggaaja

Uutena aluevaltauksena Jaana aloitti reilu vuosi sitten bloggarina, sen kirjoittaminen on vienyt lähemmäksi asiakkaita. Ihmiset tykkäävät, että Muotimaakari-blogissa tulee tutuksi myös Jaanan persoona. Blogi otettiin hyvin vastaan, suosituimmat kirjoitukset ovat keränneet kymmenentuhatta lukijaa.

Muotimaailmassa bloggaus on yleistä, mutta haluan avata lukijoille oven myös vaatteiden taustalla vaikuttavaan maailmaan. Blogissani on ollut vierailevia kirjoittajia, esimerkiksi Euroopassa ostosmatkalla mukana ollut nuori työntekijämme.

Ylistaron Halpa-Aitta on Jaanan äidin Sinikka Hautamäen 1960-luvun lapsi, niin sen aputoiminimi Fiini Fröökynä on tyttären synnyttämä tämän vuosituhannen kauppa.

– Äidiltäni olen oppinut tietynlaista nöyryyttä. Vaikka menisikin hyvin, ei sitä pidä näyttää. Ja laskut on aina maksettava viimeistään eräpäivänä, hän kertoo.

Fiini Fröökynä toimii myös verkossa ja kiertää pop up -myymälöinä ympäri Pohjanmaata.

Pop upeja, uusia myymälöitä ja tukkutoimintaa

– Minua pyydetään jatkuvasti pop up -kiertueille Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle. Toivotaan, että rahkeet tulevaisuudessa riittävät.

Jaana on kasvattanut määrätietoisesti vaatebisnestään.  Myyntipisteitä on Lappajärven Kivitipussa ja Kyyjärven Paletissa ja uuttakin paikkaa valmistellaan. Hän toimii myös tukkumyyjänä ja tuo Euroopasta vaatteita monille pienille vaatealan yrittäjille.

– Matkapäiviä kertyy vuodessa noin sata. Haluan itse valita tuotteet ja usein ostoilla näen silmissäni, että kenelle mikin vaate sopisi. Tuo sopisi Mirjalle ja tuo Päiville.

Kun koronatilanne alkaa oikeasti ahdistaa, Jaana kiroilee pohjalaisella ponnekkuudella ja pistää tanssivideoksi.

– Nyt on aikaa opiskella uutta. Kehitä itsesi vaikka somemarkkinoinnin mestariksi ja verkostoidu muiden yrittäjien kanssa, sillä vertaistuessa on voimaa. Ilman tätä erittäin valitettavaa pandemiaa en olisi varmaan koskaan ehtinyt opetella tekemään itse videoita iMoviella.

Katso Jaanan #supportlocal-tanssivideo >>

Fiini Fröökynän verkkosivut  >>